Error loading Partial View script (file: ~/Views/MacroPartials/ShowContent.cshtml)

Terug

Almere aan de slag: "Eén risico per dag"

1 juli - Een foto van de Grand Canyon Skywalk, een boardwalk van glas boven ’s werelds diepste ravijn: wie durft er overheen te lopen met anderhalve kilometer lucht onder zich? Het is het eerste beeld dat trainer Serge Maesen van New Sales Company de deelnemers aan ‘Almere aan de slag’ voorhoudt. De boodschap mag duidelijk zijn: deze training gaat niet over cv maken, netwerken, skills en al die andere typische ingrediënten van een sollicitatietraining.

Dat is allemaal belangrijk, hoor. Maar nog belangrijker: durven, jezelf overwinnen, zelfvertrouwen krijgen. Dáár wil Serge het over hebben. Zoals hij uitlegt: “Ik laat ze de brug zien. Maar ze moeten er zelf overheen.”

Skywalk

‘Almere aan de slag’ is een nieuwe traject voor mensen met een uitkering van de gemeente. Het is opgezet door medewerkers van team Werk waaronder accountmanager Sander Kraaij en werkmakelaar Gertjan Versteeg. Sander: “De oorspronkelijke bedoeling was een traject gericht op callcenters, want daar is veel werk in. Maar in de voorbereiding besloten we ons niet alleen op callcenters te richten, maar het breder te trekken en een training samen te stellen die gaat over verkopen. In de breedste zin van het woord, dus ook het verkopen van jezelf. Want daar gaat solliciteren over.” Samen met sales- en marketingbureau New Sales Company uit Naarden werd de training bedacht die nu wordt gegeven door Serge Maesen, op onderdelen bijgestaan door eigen trainers van team Werk.

Indrukwekkende ochtend

Op 9 mei was de kick off, met 12 deelnemers. Vandaag, vijf weken later, zijn er nog 8 over – de anderen hebben werk gevonden. In totaal duurt de training twaalf weken en wat Serge betreft is dan iedereen aan de slag. Sander is iets voorzichtiger –“80% is al heel mooi” – maar samen met Gertjan Versteeg is hij hard bezig iedereen te bemiddelen. Regelmatig gaan ze met hun vacatures naar de training. Gertjan: “Zo hebben we Nyoosha als accountmanager kunnen plaatsen bij Retail Reality, een bedrijf waar wij veel mee samenwerken.” Ook nodigen ze graag partners uit: binnenkort komt bijvoorbeeld iemand van Adecco een keertje langs.

Vier ochtenden per week beslaat de training. Rode draad is mensen uit hun comfort zone halen, conform Serges motto: één risico per dag, doe iedere dag iets waar je bang voor bent. Hij legt uit: “Ik probeer mensen uit te dagen, een beetje pijn te doen. Met het doel ze naar zichzelf te laten kijken, hun eigen houding en gedrag te leren begrijpen. Van daaruit kun je gaan groeien.” Voorwaarde is dat er een veilige omgeving is waarin mensen kwetsbaar durven te zijn. En dat laatste heeft hem verbaasd: hoe open en hecht de groep was, eigenlijk vanaf de eerste dag al. “We hebben een ochtend gehad dat ieder een presentatie moest geven over een zelfgekozen onderwerp. Heel persoonlijk allemaal. Een van hen ging staan, drijfnat van het zweet. Hij zegt: ik heb vanochtend twaalf redenen verzonnen om níet te hoeven komen…en tóch ben ik er, daar wil ik jullie over vertellen. Nou, toen werd er wel een traantje gelaten. Dat was een indrukwekkende ochtend.”

Deelneemster Nancy is vol lof over de training. “Ik heb zoveel geleerd, en zoveel zelfvertrouwen gekregen” zegt ze enthousiast. Volgens Gertjan hoort hij dat steeds terug van de deelnemers. “Mensen geven aan het gevoel te hebben dat er echt naar ze geluisterd wordt. Dat ze zich weer mens voelen in plaats van bijstandsklant. Voor mij is dat een groot compliment.”

Jullie zijn pioniers

Vandaag bereiden de deelnemers een elvator pitch voor. Maar ze pitchen niet zichzelf, nee ze pitchen de training – aan gemeente Amsterdam waar het uitkeringsbestand nog steeds groeit. Nick gaat als eerste staan. Hij oogt zelfverzekerd, heeft z’n verhaal helemaal uitgeschreven op het scherm staan. “Uit cijfers blijkt dat u steeds meer mensen in de uitkering heeft. Wat doet u daaraan? Nou…dan komt er een antwoord, en zeg ik: ik bied u een training aan waarvan bewezen is dat hij werkt. Heeft u interesse dat onze accountmanager een keer bij u langskomt?” Heel goed, vindt Serge. “Maar nog beter misschien: wanneer schikt het u dat onze accountmanager langskomt?” Tyrone is de laatste van de groep die aan de beurt komt. Na z’n pitch zegt hij: “Ik zal het maar toegeven, ik heb net nog wat dingen van jullie toegevoegd.” Serge lacht. “Beter goed gepikt, zullen we maar zeggen.”

 

Gemeente Fc Kleur    New Sales Company

 

Voor Serge is het de eerste keer dat hij training geeft aan mensen met een uitkering. Met zijn jarenlange ervaring in de sales is hij gewend commerciële trainingen te geven aan professionals. Af en toe is het wennen, geeft hij toe. “Belangrijkste verschil is dat deze mensen weer moeten leren in een structuur te komen. Een hele dag trainen is voor hen echt te intensief.” Hij heeft zijn training daarom helemaal op maat moeten maken – en eigenlijk blijft hij daarmee bezig.  “Ik leer ook heel veel, na iedere ochtend evalueer ik en pas dingen aan. Dat zeg ik ook tegen de groep: jullie zijn pioniers, dus jullie helpen mee van dit traject iets moois te maken.“

Duurzaam

De training geeft Serge veel voldoening. Hij vergelijkt het met een standaard sales training. “Dan krijg ik drie maanden later een mailtje van de teamleider: fantastisch Serge, onze verkoop is drie procent gestegen, bedankt hoor! Dat is mooi natuurlijk. Maar hier zie ik mensen echt groeien. Zelfvertrouwen krijgen, het idee ‘ik heb wat te bieden’. Op die manier hoop ik duurzaam iets te kunnen bijdragen.” Ook accountmanager Sander benadrukt het belang van duurzaamheid. “Jezelf kunnen verkopen om een baan te krijgen is één ding. Maar jezelf vervolgens zodanig bewijzen dat de werkgever je niet meer kwijt wilt is natuurlijk net zo belangrijk. Dat willen we met deze training bereiken.”

Tekst: Arthur Frieswijk

Esf Logo

De hier uitgevoerde activiteiten worden mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Het Europees Sociaal Fonds.

temp content

even geduld a.u.b.