Error loading Partial View script (file: ~/Views/MacroPartials/ShowContent.cshtml)

Terug

Hanos maakt werk van Banenafspraak

Loyaal. Gemotiveerd. Groot verantwoordelijkheidsgevoel. Het zijn woorden die steeds terugkeren wanneer Kristel de Wit, HR adviseur bij Hanos Amsterdam, praat over mensen uit de doelgroep. Ook haar directeur Albert van Houwelingen is zeer positief: “Deze jongens zijn voorbeelden voor iedereen, ik zou er wel veel meer van willen hebben.”


Loyaal. Gemotiveerd. Groot verantwoordelijkheidsgevoel. Het zijn woorden die steeds terugkeren wanneer Kristel de Wit, HR adviseur bij Hanos Amsterdam, praat over mensen uit de doelgroep. Ook haar directeur Albert van Houwelingen is zeer positief: “Deze jongens zijn voorbeelden voor iedereen, ik zou er wel veel meer van willen hebben.” De twee weten waar ze over praten, want bij de Amsterdamse vestiging van de internationale horecagroothandel werken inmiddels al zo’n twintig werknemers die vallen onder de Banenafspraak. Allemaal uit Almere.

Dreamteam

Het bijzondere verhaal begon twee jaar geleden toen Kristel aan de slag ging bij Hanos in Amsterdam. Ze wilde iets doen voor mensen die moeilijk aan werk kunnen komen en zocht contact met diverse gemeentes. Met Almere was er een echte klik: “Gemeente Almere is flexibel en denkt mee.” Zo kwam Jaap binnen, als medewerker bij de huishoudelijke dienst: hij houdt de algemene ruimtes schoon, ruimt op, springt bij waar nodig. Dat ging zo goed (“een topper,” aldus Kristel) dat anderen snel volgden: vakkenvullers, orderpickers, zelfs iemand in de nachtploeg die bestellingen klaarzet. Ook Jaap kreeg twee collega’s erbij, Mark en Raymon – het ‘dreamteam’ noemt Kristel ze inmiddels. Ze beginnen allemaal met tijdelijke contracten, dat kan niet anders, maar het uitgangspunt is een vast contract. “Ik zeg tegen iedereen: waar wij naartoe werken is dat je hier blijft,” zegt Kristel. Inmiddels heeft Jaap zo’n vast contract, als eerste.

Familiebedrijf

Binnen Hanos Amsterdam zijn de doelgroepers niet meer weg te denken. Hun inzet en enthousiasme inspireert de andere medewerkers –350 in totaal– van de vestiging. Kristel: “Hoe leuk is het dat iemand elke dag een goeie vraag stelt? Het is verfrissend, onze mensen kunnen dan over hun werk vertellen en dat vinden ze gaaf.” Belangrijk is dat de mensen uit Almere goed worden opgevangen en begeleid. De eerste week moet er permanente begeleiding beschikbaar zijn, daarnaast is een buddysysteem opgezet waarbij iedere nieuwkomer gekoppeld wordt aan een ervaren medewerker. Die manier van elkaar helpen blijkt prima te werken. Vestigingsdirecteur Albert: “Wij zijn een familiebedrijf, een bedrijf waar je je thuis voelt, daar passen deze mensen uitstekend bij.” Belangrijk is ook de nauwe samenwerking met de jobcoach van de gemeente, Annemieke Kole. Om de week komt deze langs op de vestiging om te overleggen en ‘spreekuur’ te houden; menige doelgroeper of teamleider schiet haar dan even aan voor een vraag. “Voor mij als werkgever is het super interessant dat ik de gemeente zo in house heb zitten,” zegt Kristel.

20.000 stappen per dag

Ook Jaap, twee jaar geleden de wegbereider vanuit Almere, heeft het naar z’n zin. Een tijd geleden zat hij nog op het MBO en wilde iets met computers doen, maar zijn perfectionisme zat hem teveel in de weg. Nu helpt die eigenschap hem, want op zijn dagelijkse schoonmaakrondes door het enorme pand –“ik loopt 20.000 stappen per dag”– ziet hij precies wat er moet gebeuren, hij moet alleen oppassen zich niet óveral voor verantwoordelijk te voelen. Jaap beaamt dat Hanos één grote familie lijkt. “Ik heb met iedereen contact, maak overal praatjes.” Hij vindt het fijn om bij Hanos aan de slag te zijn en is blij met z’n vaste contract. “Ik  ga hier niet meer weg,” zegt hij beslist.

Het maatschappelijk verantwoord ondernemen zit Hanos in het bloed, legt HR adviseur Kristel uit. Toch loopt van de 17 vestigingen in Nederland (en 2 in België) de vestiging in Amsterdam voorop wat de Banenafspraak betreft. Het zou mooi zijn als het ‘Amsterdamse model’ verder uitgerold kan worden, zegt Kristel. Ze benadrukt nogmaals hoe essentieel samenwerking met de gemeente daarbij is. “Ik denk dat iedere werkgever dit zou willen, maar je moet de back-up voelen van je gemeente. Dus mijn advies zou zijn, ga praten met de gemeente over de mogelijkheden.”

Hanos Verkleind

Foto: het dreamteam met Jaap in het midden, links jobcoach Annemieke Kole en rechts HR-adviseur Kristel de Wit

4 oktober 2018

temp content

even geduld a.u.b.